8.10.2006

Oplæg sdu 17. aug. (Hanne)

Hanne Søgaard, CVU Sønderjylland, læreruddannelsen.

Gennemskrivning af ideerne til præsentationen af mit arbejde på konferencen d. 17. aug. 2006, selve fremlæggelsen bliver lagt på vores præsentationsblog.

Indledning - hvem er jeg?
Hanne Søgaard, ansat som it-konsulent på CVU Sønderjylland med hovedbeskæftigelse v. lærerafd. , hvor jeg arbejder med udvikling og undervisning indenfor ikt. Min undervisningspraksis er især indenfor de praktisk musiske fag med hovedvægten på billedkunst og digital billedbehandling (stillbilleder). Det er udfra min rolle som underviser, at jeg deltager i projektet.

Indledning - disponering af indlæg
Først lidt historik - projektets indledende fase og de fælles overvejelser vi havde.
Derefter vil vi hver især fortælle om et eller flere undervisningsforløb, hvor vi afprøvet nogle af vores ideer; Hanne, Ellen (og Hanne), Ida og Helen.
Som afslutning vil vi sige lidt om, hvor vi er på vej hen. Der er også mulighed for at stille uddybende spørgsmål, de afklarende spørgsmål må gerne komme undervejs.

Indledning - historik
Se Helen´s forslag "præsentation" (stadig kladde) og indledningen til denne blog.

Indledning - fokus i projektet
Mit fokus i projektet har været, hvordan jeg kunne fremme de studerendes fællesskab omkring deres praksis i arbejdet med digital billedbehandling. I forhold til vores overordnede projektplan og vores tanker om et læringsrum bestående af en række rum, har min specielle interesse været rummet, hvor underviseren og de studerende og de studerende indbyrdes kunne dele viden og erfaring i arbejdsprocessen. I mit arbejde har jeg brugt mange af de ideer og tanker som mit studie af E. Wengers "Cultivating Communities" har givet (masterstudie MIL).

Mit ønske om at fremme de studerendes fællesskab har affødt en række spørgsmål i forhold til både rammer, form og indhold, og min rolle som underviser:
Hvordan sætter jeg aktiviteterne i gang?
Hvordan inspirerer jeg de studerende?
Hvordan skaber jeg dialog om og i arbejdsprocessen?
Hvilke medieringsformer kan anvendes (tekst, billede, lyd)?

Indledning - virtuelle landskab
I det meste af vores projektperiode har min undervisning hovedsageligt været tilrettelagt i vort e-læringssystem Blackboard. Her har det enkelte fag sit eget sted, hvor underviseren og de studerende kan placere og hente materialer og kommunikere både synkront og asynkront. Desuden har underviseren også mulighed for at lægge sit materiale i et fælles rum i e-læringssystemet, også kaldet ResourceCenteret. Her har alle studerende og undervisere adgang.

Indhold - undervisningsforløb i billedkunst (15 min.)
Jeg er permanent gæstelærer i billedkunst, hvor jeg har gennemført en række mindre undervisningsforløb af 2- 4 ugers varighed i vores projektperiode. Jeg har afprøvet forskellige tiltag både i forhold til rammer, form og indhold indenfor de muligheder som vort e-læringssystem på daværende tidspunkt gav for at tænke i forskellige læringsrum. Planlægningen og gennemførelsen af undervisningsforløbene har tidsmæssigt grebet ind i hinanden og erfaringerne fra et gennemført forløb er medtaget i næste forløb.

Naturskildringer
Forløbet blev gennemført på tre forskellige net-hold, jeg har valgt at beskrive et af disse og trækker nogle erfaringer fra de andre net-hold ind i mine afsluttende kommentarer. I dette forløb havde jeg især fokus på undervisningsforløbets rammer. De studerende var 2. års studerende i bk, vi havde samarbejdet før og de havde et grundlæggende kendskab til nogle teknikker indenfor både digital billedbehandling og præsentationsformer af deres slutprodukt.


Forløbet var delt op i en række mindre, korte aktiviteter: indledning m. øvelser, mulighed for on-line vejledning, selvstændigt arbejde med synkron og asynkron support og aflevering af slutprodukt. Forløbet blev skitseret i et undervisningsskema, som de studerende fik før studieforløbets begyndelse. Af skemaet så man, hvilke områder der ville blive berørt, hvilke undervisningsmaterialer der hørte til de repsektive emner, og hvilke opgaver og arbejdsformer de enkelte emner lagde op til. Desuden fremgik afleveringsformer, datoer og typer af respons også af skemaet.

De introducerende tekster til forløbet var alle udformet ultra korte. De studerende havde mulighed for at få uddybet nogle af teksterne vha. link, som for eksempel mine tanker omkring arbejdsprocessen. Disse tekster og alt undervisningsmaterialet var lagt i e-learningsplatformens ResourceCenter, som alle netstuderende har adgang til. I selve undervisningsskemaet var stien til de respektive undervisningsmaterialer opgivet. Jeg så ResourceCenteret som en mulighed for at samle mit materiale et sted (mit rum) og genbruge delene i forskellige sammenhænge.

Jeg havde gjort meget ud af at strukturere trådene i forumet således, at hver tråd gav et rum at arbejde i (jeg havde kun mulighed for at benytte et forum i det enkelte fag).



Som det fremgår af mine tanker bag undervisningsforløbet opfordrede jeg de studerende til dels at fortælle om sig selv og deres forudsætninger som en indledning til studieforløbet (en tråd), og til dels at fortælle undervejs om deres arbejdsproces (anden tråd): "Undervejs i forløbet er det vigtigt, at I hver gang, I har arbejdet med materialet, programmerne, indsamling af materiale etc. skriver lidt i Discussion Board / arbejdsproces. I behøver ikke at skrive særligt meget, blot nogle få noter. Det vil give mig en mulighed for at støtte jer gennem hele forløbet. Det vil også give jer mulighed for at inspirere og støtte hinanden, fordi I på den måde vil få lidt at vide om, hvad holdet og den enkelte i øjeblikket er optaget af."

På alle hold blev tråden brugt meget, men på vidt forskellige måder:

- De 1. års studerende havde tilsyneladende ikke en tradition for at arbejde sammen, deres indlæg var udelukkende spørgsmål rettet mod mig. De fortalte ikke om processer, men udelukkende om reelle problemer.

- Det ene hold 2. års studerende arbejdede nogenlunde som beskrevet ovenfor. Et par enkelte studerende gik dog ind og hjalp med råd og vink til medstuderende, men hjælpen gik udelukkende på teknik.

- Det andet hold 2. års studerende var meget spørgende og snakkende. Der skete meget i deres forum, der blev drøftet alt fra teknik og metoder til udtryk og ideerne bag deres produktioner. Det var ikke alle, der var lige aktive, men det var interessant at se, at de studerende som læste og kommenterede på de andre studerendes indlæg også var dem, der både skabte liv i konferencen og fik et stort personligt udbytte. De læste de andres overvejelser og spørgsmål samt mine svar og kommentarer og brugte denne viden i deres eget arbejde. De studerende, der kun læste svarerne på deres egne indlæg, fandt for eksempel ikke ud af, at det problem de kæmpede med, havde nogle andre løst dage forinden.

Overordnet set var det for de tre hold tilsyneladende meget vanskeligt for de studerende at beskrive deres overvejelser og reflektioner undervejs i processen. Men eftersom det var en del af den overordnede opgave, lagde de fleste på holdene en tekst ind ved afslutningen af forløbet som beskrev dels fagfaglige overvejelser og dels valgte virkemidler. Det var tekster som de studerende med fordel kunne have skrevet undervejs i forløbet, og som dermed også kunne have været til inspiration for andre og givet anledning til en mere nuanceret dialog i konferencen / undervisningsrummet.

Tematisk billedarbejde
I efteråret 2005 og vinteren 2006 gennemførte jeg igen en række forløb i billedkunst på nettet, eksemplet er fra et hold 1. års studerende.

Målet for projektforløbet var:
  1. At de studerende skulle finde, undersøge, udvælge materiale fra databaser på nettet gennem målrettet søgning.
  2. At introducere de studerende til ikt værktøjer og teknikker, de kunne anvende i digital billedbearbejdning og ved forberedelse / udfærdigelse af en præsentation, der skulle vise deres egne arbejdsproces udfra et selvvalgt tema.
  3. At de studerende fik et kendskab til og forståelse for, hvorledes de forskellige programmers muligheder kunne benyttes ved en egenproduktion.
  4. At de studerende skulle redegøre for et tematisk billedarbejde (hvad, hvorfor og hvordan).
I praksis var undervisningsforløbet tilrettelagt som en række aktiviteter: Intro, undersøgelse, temavalg, analyse og planlægning, produktion, udstilling og evaluering.

På grundlag af mine tidligere erfaringer rettede jeg specielt opmærksomheden mod de studerendes kommunikation om deres billedskabende arbejde. De enkelte aktiviteter havde deres egen tråd i vores konferencerum og i modsætning til tidligere gik jeg ind og arbejdede med de samme aktiviteter som de studerende. Det vil sige, at jeg lig de studerende undersøgte de foreslåede databaser udfra et emne, som jeg fandt interessant, valgte et tema og fordybede mig i nogle udvalgte kunstværker og fotos for at finde ideer til mit eget arbejde. Herefter gik jeg i gang med at fremstille mit ditigitale billede / udtryk. Undervejs skrev jeg om mine forskellige overvejelser og ideer, lagde eksempler ind i form af egne fotos og henvisninger til fotos på nettet (flickr - både egne og andres).

En efterfølgende analyse af indlæggene viser at hovedvægten lå omkring aktiviteter ved produktion og aflevering. Om de studerendes kommunikation om arbejdsprocessen er sket gennem andre medier end e-læringssystemet eller om den har været næsten fraværende, som de manglende indlæg antyder, er svært at svare på. Men de studerende som lagde billeder direkte ind i deres indlæg eller link til billeder på nettet under første og anden aktivitet mødte en positiv respons fra deres medstuderende. Det var også positivt for de studerende at træde ud i den store verden (nettet) og kikke på andres arbejder, tre af de studerende skrev bl.a.:

"Jeg er ... nu kommet dybere ind i flickr og har fundet en fotograf, som virker spændende. Sikke en verden..." , "Hold da op, hvor ligger der meget på nettet. Jeg har oploadet mine egne billeder på flickr under ..., kan du finde dem?" og "jeg har fået utroligt meget ud af aktiviteterne på BB ..., samt at stifte bekendtskab med artcyclopedia og flickr."
Som en slutbemærkning vil jeg nævne, at min ide om at arbejde med i forløbet, blev modtaget positivt af de studerende, en af dem skrev: "... dit eget eksempel på et forløb har konkretiseret opgaven rigtigt fint".